jefenvirginie.reismee.nl

Nong Khiaw & Luang Prabang

Hallo allemaal!

het laatste bericht is alweer een aantal dagen geleden en ondertussen hebben we weer veel gedaan en gezien. Allereerst de rit van Udomxai naar Nong Khiaw. Nog noooooit zo'n slechte baan gezien, echt ongelooflijk. Vol gaten en putten, we geraakten amper vooruit. We hebben ongeveer 4u gedaan over een rit van 115km. We zaten echt in ons minibusje gepropt want het was absoluut niet voorzien op de grootte van Westerlingen... In ons busje zat ook nog een gepensioneerd Belgisch koppel, Roger en Griet.

In Nong Khiaw aangekomen, waren we meteen zwaar onder de indruk van de omgeving. Het noorden van Laos is echt absoluut prachtig. Overal nog ongerepte natuur, mooie rivieren ertussen, grotten, ... De eerste dag hebben we gewoon geluierd en in een tof loungebarretje gehangen: Coco Home. Heel gezellig ingericht en lekker eten. We hadden allebei wat last van de buik dus was de zin in Westers eten groot. We hebben daar dan ook ne superlekkere pasta gegeten, jummy! De dag nadien waren we volledig terug op onze plooi.

Toen zijn we grotten gaan bezoeken waar de Lao in de tijden van de Vietnamese oorlog woonden uit schrik voor de bommen. Deze streek is ook redelijk hevig gebombardeerd in die tijd. Op de foto's zul je een kronkelende smalle grot zien waar het provinciale hoofdkantoor van hun bank was. Virginie is in de grot goe op haar kont gevallen en haar nek deed redelijk veel pijn.... Geen grotten meer voor Virginie dus ;)

's avonds hebben we genoten van een stoombad en massage en de dag nadien zouden we 's morgens vroeg naar Muang Ngoi Neua vertrekken. Omdat we 's morgens toch nog altijd twijfelden of dit wel de juiste keuze was, hebben we in een impulsieve bui kop of munt gedaan. Het was munt, dus we moesten naar Luang Prabang :-D

We hebben ons dan nog serieus moeten haasten om deze boot te halen, maar het is ons wel gelukt. Met 18 (en 2 fietsers) werden we op de boot gepropt. Onderweg hebben we echt prachtige uitzichten gehad en deze ervaring is zeker een dikke aanrader voor al wie vanuit het noorden naar Luang Prabang wil. (alleen hoop ik dat er bij jullie geen irritante spanjaarden met hun benen open zitten...)

En zo arriveerden we in de late namiddag in de haven van Luang Prabang. Allez, we hadden een haven verwacht maar 't was eerder ne geïmproviseerde pier. Onvoorstelbaar dat hierachter een van de grootste steden van Laos schuilging.

Luang Prabang is echt een toffe stad. Je krijgt helemaal niet het gevoel dat je in een grote stad zit omdat ze er niet hoger dan de bomen mogen bouwen. Je ziet ook nog heel veel groen en je bent heel snel van de ene kant naar de andere kant gewandeld. De eerste dag hebben we de stad en bezienswaardigheden verkend, de tweede dag hebben we een scooter gehuurd en zijn we naar de twee bekendste watervallen gereden. Deze zijn echt wel uitzonderlijk mooi, vooral door de kleur van het water. Je zal het zeker zien op de foto's! We zetten geen uitgebreide uitleg over de stad, maar het is echt de moeite. De sfeer is enorm relax en het is gewoon heel erg leuk om er te zijn.

Ik typ dit bericht terwijl we aan het aanschuiven zijn bij een wegversperring. Jaja, ze werken hier ook veel aan de weg, precies België ;) We zijn onderweg naar Vang Vieng, home of the tubing experience. Geen idee of we dat gaan doen, we zien wel als we daar zijn! Daarna zijn we even in Vientiane en gaan we van daar naar Bangkok en recht door naar Koh Mak en Koh Chang. Je hoort ons daarvoor allicht nog wel eens!

Trouwens: we hebben gisteren onze slechtste dag gehad wat het weer betreft, een hele dag bewolkt en maar 29 graden... Vandaag felblauwe lucht en hothothot! Jammer dat we in een bus zitten!

La Kone!

Jef & Virginie

PS:ik copypaste dit verhaal op de website nu we gearriveerd zijn. De rit heeft wat langer geduurd dan normaal omdat onze bus in't midden van nowhere een klapband gekregen heeft. Een serieuze knal en toen was't voor een uurke gedaan met rijden. Daarna wat eng, in't donker over de kronkelende bergwegen... Dan nemen we eens een VIP-bus...

saar

Sergio! Gij mut mij nimer vertellen dat ik wel altijd iets voor heb ze, gij zijt zeker zo erg ;) Ma zolang ge gene kot in uw kopke valt zal het allemaal wel meevallen.

Nog veel plezier!

papa

zal wel een mooie rit geweest zijn,maar virginie,bent ge op de boot ook halverwege uitgestapt en het busje genomen

groetjes

paul

nog altijd zo lekker, het eten daar?
of komt de rijst al langs alle kanten (vooral de oren) uit?
en zweten zeker? net de film "Killing Fields" knap knap

jef

we zijn gestopt met stoefen over het eten want daar kregen we te veel reacties over;) Voorlopig zijn we de rijst echt nog niet beu, deze morgen nog kleefrijst als ontbijt genomen.
De natuur is hier wel echt prachtig, nog nooit zo'n ongerept land gezien!

Virginie

Nee, deze keer sloegen de golven niet zo vaak over de boot en was er niemand aan't gillen dus ik ben blijven zitten ;)

papa

schoon fotos,maar met al da eten en luieren denk ik da de jef zeker terug moet gaan fietsen en gaan breken,want hij komt al een beetje rond te staan grts

Virginie

Jef en ik zijn even fotogeniek (niet dus), ik denk niet dat 'm al is bijgekomen hoor. Ik ook zeker niet... We eten hier gezonder dan thuis!