jefenvirginie.reismee.nl

Vang Vieng, the tubing experience

Hallo allemaal,

Vandaag zijn we na twee volle dagen Vang Vieng aangekomen in de hoofdstad van Laos: Vientiane. Hier lijkt het al wat meer op een grote stad maar je kan het echt niet vergelijken met een Europese hoofdstad. Veel hebben we hier nog wel niet gezien.

Vang Vieng was een aparte ervaring. We hadden er al veel over gelezen en gehoord en waren dus heel benieuwd wat ons te wachten stond. We schrokken de eerste dagen een beetje van hoe rustig het dorp was. We verwachtten overal dronken, irritante en overwegend Britse toeristen te zien. Dat viel eigenlijk heel goed mee. Je merkte wel dat het dorp redelijk in teken van het tubing stond, maar al te veel gekte viel er op dat moment nog niet echt te bespeuren.

Even wat uitleg over tubing, voor de leken. Je kan dus in een oude binnenband van een vrachtwagen een 3tal km de rivier afdobberen. Je wordt met een tuktuk naar het beginpunt gebracht en je komt dan opnieuw in het dorpje aan. Tot hier toe lijkt het heel rustig hé... Wanneer je aankomt, start je al meteen in het eerste barretje met een gratis shotje en goedkope drank. Het tubing is dus eigenlijk voor de meesten gewoon een dikke vette party.De meerderheid geraakt ook niet verder dan de eerstevijf barretjes. De afstand tussen de barretjes is eigenlijk maar een tiental meter, vooral bij de eersten. Bij elke bar zijn er ook wel wat stunts uit te halen, zoals groteglijbanen, trapezes en hoge springplanken.

De eerste dag hebben we een fiets gehuurd en zijn we dat tubing-gebeuren eens gaan verkennen. Het leek ons nog wel tof om de rivier af te dobberen dus besloten we het de tweede dag ook effectief te gaan doen.

We hebben wel wat alcohol gedronken (vooral toen Virginie per ongeluk een bucket long island ice tea bestelde in plaats van een glas), maar toen we zagen dat ze een al half bewusteloze jongen nog volgoten met sterke drank ging het er voor ons toch wat over (jaja, we zijn precies wat oud aan het worden hé ;)) Jef is een paar keer van een grote schuifaf gegaan (de slide of death, zie foto's) en samen hebben we ook de stunt met het grote kussen gedaan. (eentje springt erop en gaat vanachter op het kussen zitten zodat die in het water gekatapulteerd wordt wanneer de tweede vanop een hoogte erop springt, daar zijn helaas geen bewijzen van, buiten Virginie haar stijfheid op de moment...)

Hierna zijn we tot aan het eindpunt gedobberd. We hebben een paar keer toch wel wat bijgepeddeld om sneller vooruit te geraken. Met momenten moesten we ook zien dat we niet te diep in de band gingen hangen of we gingen met onze kont of rug tegen de rotsen op ondiepe plekken. De banden moesten voor 18u binnen zijn, wij waren er om 17u45.

Al bij al wel een leuke ervaring, op onze manier. Toen we later in het dorp aan het eten waren (rond 20u) bleven ze binnenstromen met of zonder band... En zeer luidruchtig, halfnaakt... Je kan er je wel iets bij voorstellen!

Morgen begint onze reis naar de Thaise eilanden, we kijken er al naar uit! Daar zullen we overmorgen rond de avond allicht aankomen en geen idee of er daar internet is... Hoogstwaarschijnlijk wel want ze smijten hier met de free wifi naar uwe kop. Daar kunnen ze in België nog iets van leren!

Groetjes!

Jef & Virginie